torstai 10. maaliskuuta 2011

Muovikorjausoppia!

Kian puskurin muovikorjaus oppia!

            Pese auto ja tee rasvanpoisto liuotin ohenteisella rasvanpoistoaineella.
Rekisteriote pois edestä jos on edessä.
Tässä korjauksessa ei irrotettu puskuria, mutta normaalisti kannattaa irrottaa puskuri koska se on paljon helpompi korjata.

Seuraavaksi suojalasit päässä porataan halkeamanpäähän reikä, ettei halkeama jatku enempää ja on oltava tarkka 
että halkeama ei jatku maalin alla.




Hiotaan P240 paperilla hiomakoneella, ei saa hioa karheammalla paperilla ettei tule vauriota paljoa jos kone lipsahtaa.


Seuraavana hiotaan P80 hiomapaperilla käsin, koska vauriokohta oli vääntynyt ja se ei sopinut enää kunnolla kohdalle, joten se täytyi muotoilla sopivan kokoiseksi. 



Hionnan jälkeen P180 korjataan P80 jäljet ja otetaan alueelta maalit huolellisesti pois, jos maaleja ei ole poistettu kunnolla muovitartunta ei pysy.



Tämän jälkeen leikataan lätkä ja ennen leikkausta tietenkin sovitetaan, että onko pala sopivan kokoinen.



Tartunta aine levitetään paikkauksen taakse ja annetaan haihtua n. 5min, sitten laitetaan lätkä taakse kiinni.





Poikkeuksellisesti viisteet tehdään vasta nyt, sillä pala oli niin vähän kiinni, että pala olisi voinut irrota kokonaan. Viisteet tehdään ”vingulla” jonka paperi on P80.




Kun muovi alkaa tässä vaiheessa sulaa tiedetään että muovi on pehmeää/joustavaa.





Seuraavaksi hiotaan P180, koska P80 on liian karkeaa ja pohjat ei välttämättä tarttuisi.





Sitten laitetaan muovipohjustetta vauriokohtaan ja annetaan haihtua 10 min. On erittäin tärkeää että odottaa määrätyn ajan aina.

Jos jossain sattuu olemaan vielä läpireikä kannattaa laittaa teippi, ettei taakse mene muovikorjausainetta.

Aina täytyy testata että muovikorjausaine on sekoittunut esim. paperin palalle.

Tämän jälkeen pursotetaan muovikorjausaine paikattavaan kohtaan ja vähän ympärillekin, sitten levitetään eli ”kitataan” aine joko muovisella kittilastalla tai pahvin palalla ja on odotettava 20 min että korjausaine kuivuu.



Mikäli ainetta on mennyt paikkaan missä on maalia täytyy se hioa kokonaan maalinpäältä pois.

Jos on tarvetta voi alueen hio ja kitata sitten uudestaan. Tämän puskurin kohdalla kittaus tehtiin muistaakseni kolme kertaa.

Sitten hiotaan ja täytyy varoa pokkauksia ja että ei mene puhki.




Seuraavaksi kannattaa varmistaa vielä punaisella karhunkielellä, että ”kittauksien” kohdat ovat varmasti mattaset.




Kun kitti on kuivunut hio se tasaiseksi P180 tai P240 hiomapaperilla.

Tarvittaessa kittaa uudestaan ja hio. Kittauksen ollessa valmis hio alue vielä ainakin P400 ettei jää hiomanaarmuja. 


Näin korjaus on valmis.

 Kaikki vaiheet eivät ole satavarmaa että muistan oikein ja sillei mutta yritys oli kova!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti